Dziecko i nastolatek w procesie terapii
Terapia dzieci i młodzieży stanowi specyficzną formę pomocy. Ze względu na złożoność problemu wymaga szczególnie indywidualnego podejścia do sygnalizowanych trudności. Ważna jest w tym przypadku identyfikacja problemów uzasadniających terapię, ocena funkcjonowania dziecka, ukierunkowanie procesu oraz kwestia związana z udziałem dziecka oraz jego rodziny w procesie terapeutycznym.
Większość problemów klinicznych dotyczących dzieci i młodzieży można ogólnie podzielić na dwie grupy, w zależności od kierunku występowania trudności. Pierwszą grupę stanowią tzw. zaburzenia eksternalizowane, w przypadku wystąpienia których problemy kierowane są na otoczenie i inne osoby (rodziców, rówieśników, osoby obce). Do grupy tej zalicza się między innymi trudności z kontrolą gniewu, nadpobudliwość, impulsywność, zachowania opozycyjne. Drugą grupę stanowią zaburzenia internalizowane, czyli takie, które dotyczą problemów kierowanych na przeżycia wewnętrzna, to między innymi lęk, wycofanie, depresja, niepewność, obawy i nieśmiałość w kontaktach z innymi.